Psikosomatik Hastalıklar

Hastalığın oluşumunda veya alevlenip gerilemesinde ruhsal faktörlerin önemli derecede rol oynadığı kabul edilen bazı organik bozukluklar  ya da fizyopatolojik mekanizmalarla açıklanabilen bozukluklardır.
Bu tanımdan da anlaşılacağı gibi psikosomatik bozukluklar, dokularda yapısal patolojik değişikliklerle belirli bozukluklar ( peptik  ülser, nörodermatit gibi) ya da fizyopatolojik mekanizmalarla açıklanabilen fizyolojik ve işlevsel değişikliklerle ( esansiyel hipertansiyon ve migren gibi) belirli hastalıklardır.

Son yıllarda yapılan araştırmalar astım bronşiale, peptik ülser , romatoid artrit , koroner kalp hastalığoı, ülseratif kolit, esansiyel hipertansiyon, norodermatit gibi hastalıklarda ,bu hastalığa yatkın kişilik yapılarının önemli olduğu desteklenmiştir. Bu kişilik yapısı depresyon, öfke, bunaltı( anksiyete), hostilite( kızgınlık) gibi özellikleri kapsamaktadır. Ancak bu duyguların psişik çatışmalardan kaynaklanıyor olduğuna yönelik bir kanıt yoktur. Fakat bu duyguların bozulmuş ego kapasitesi nedeniyle bireyin öfkesini düzenleyememesi ve engellenmeleri tolere edememesiyle açıklanabileceği belirtilmiştir. Ayrıca araştırmalar somatik bozukluklarla duyguların düşünsel işlenişlerindeki defisitler arasında bir bağlantı olduğunu da göstermektedir.
Çok yeni araştırmalara göre yaşayan organizma hiyerarşik olarak düzenlenmiş alt sistemlerin doğrultusal bir süreç içindeki devamıdır. Bu doğrusal süreç hücreler ve organlardan ,bireylere, ailelere ve toplumlara kadar uzanır. Bu sistemin en önemli özelliği değişik alt sistemler arasındaki karşılıklı regülasyondur. Buna göre örneğin kişinin öz saygısında ortaya çıkan bir sorun vücutta herhangi bir organda disregülasyona ve bozukluğa neden olabilir  Psikobiyolojik disregülasyon kavramı , bazı kişilerin neden bazı hastalıklara ve bozukluklara duyarlı olduğunu açıklamaya yardımcı olmaktadır.

Başlangıçta araştırmalara göre 7 tane klasik psikosomatik hastalık olduğu anlaşılmıştır; Bunlar astım bronşiale, peptik ülser , romatoid artrit , koroner kalp hastalığı, ülseratif kolit, esansiyel hipertansiyon, norodermatit ‘dir.
Çalışılan görüşler çerçevesinde klasik yedi hastalığın dışında birçok hastalık da psikosomatik olarak ele alınabilir.. Ör: hiperventilasyon sendromu, gerilim baş ağrıları, migren, bel ağrıları ve fibromyaljiler, şişmanlık, anoreksiye nevroza, hipertiroidizm, psöriazis,  alopesi areata , ürtiker gibi