Obsesif - Kompulsif Bozukluklar

Obsesyon (takıntı) irade dışı gelen, bireyi tedirgin eden, saçma olduğunu bildiği (benliğe yabancı ), bilinçli çaba ile kovulamayan , inatçı biçimde yineleyen düşüncelerdir. Kompulsiyon (zorlantı) ise çoğu kez takıntılı düşnceleri kovmak için yapılan irade dışı yineleyen hareketler ve düşüncelerdir.

Örneğin:
temiz olduğunu bildiği herhangi bir şeye dokunduğunda elinin kirlendiğini düşünmek takıntı (obsesyon), bunu gidermek için el yıkama zorunluluğu hissetmesi ve bunu defalarca tekrarlayıp yapması ise zorlantıdır (kompulsiyon ). Kişi takıntıların (obsesyonlar) aklına gelmemesi yada zorlantılı (kompulsiyon) hareketleri yapmamak için çok çaba gösterir fakat çaba gösterdikçe istenmeyen düşünceler yine gelir ,istenmeyen hareketler tekrar tekrar yapılır, Bu durum kişiyi çok bunaltır.

Takıntılar daha çok bulaşma-kirlilik, şüphelenme,hasta olma, sıra ve düzene koyma, cinsel ve dini içerikli olabilir. Zorlantılı hareketler ise kontrol etme, yıkama, sayma, soru sorma, biriktirme-atamama olarak kendini gösterir

Takıntılı hastalarda dikkati çeken başka bir bulgu ise  tereddüt ve kararsızlıktır. Sanki her düşüncenin bir olumlu, bir olumsuz yanı vardır. Bir şeyi kuralına göre yaptım mı  yapmadım mı, düşündüm mü düşünmedim mi, yapsam mı yapmasam mı kararsızlıkları içinde hasta ileri derecede bunalır ve çevresindekileri ileri derecede sıkar.

Bu belirtiler bazen o kadar ağırlaşabilir ki hasat günün büyük bir kısmını artık kalıplaşmış, törensel( rituel)nitelik kazanmış hareketleri yinelemekle geçirir. Başka  bir iş yapamaz olur ve ağır bunaltı belirtileri içinde kalan hasta derin acı çeker ,yaşamı felce uğrar.