parallax background

Vajinismus Nedenleri ve Bilinmeyenler

İlaç Uygulamasının Tedavide Yeri Var Mı?
11 Aralık 2017
Kış ve Depresyon
11 Aralık 2017

Vajinismus Nedenleri ve Bilinmeyenler

Vajinusmus'un sıklıkla görülen nedenleri arasında en üstte psikolojik kaygılar vardır. Vajinanın cok dar olduğu düşüncesi, cinsel birleşme sırasında cok ağrı duyulacağı, korkusu, kızlık zarı (hymen) ile ilgili korkular vajinusmusun ortaya çıkmasına neden olan kaygıların başında gelir.

Yetersiz cinsel bilgi ve cinsel eğitim, geçmişte yaşanan olumsuz cinsel deneyimler (ensest, taciz, tecavüz vs.), cinselliğe karşı olumsuz tutumlar, güven eksikliği, yetersizlik duygusu, negatif cinsel şartlanma, eş ilişkisinde sorunlar olması, eşte cinsel işlev bozukluğuzor doğumlar, travmatik jinekolojik muayene, doğumsal vajina anomalileri, enfeksiyonlar, endometriozis gibi hastalıklar Vajinusmus'un nedenleri arasında olabilir.

• Ülkemizdeki CİB tedavi birimlerine en sık başvuru vajinusmus sorunu ile olmaktadır. Evliliğin devamı açısından çözümü aciliyet gerektiren bir durumdur vajinismus.

• Hemen tamamı birincil tipte bir cinsel işlev bozukluğu olmakla birlikte nadiren bir travmaya, iyi yapılmamış bir epizyotomiye veya tekrarlayıcı vaginal infeksiyonlara ikin cil olarak gelişebilir.

• Bu vajinusmus hastalarının çoğunda vajinal penetrasyona ilişkin korkular da mevcuttur. Bu nedenle jinekolojik muayeneden kaçınırlar, tampon kullanmazlar, doğum yapma ile ilgili yoğun korkular yaşarlar.

• Yine vajinismus hastalarının çoğunda uyarılma ve orgazm sorunu gözlenmez. Bu nedenle cinsel birleşme sağlanamasa da göreceli olarak doyurucu bir cinsel yaşam sürdürebilirler .

• Vajinismus bu tabloya diğer cinsel işlev bozuklukları eklendiği zaman tedavi oldukça güçleşir. Eşlerinde de cinsel sorunların görülme sıklığı oldukça fazladır.

• Ülkemizde vajinusmus sorunu ile ilgili bir gerçek de değişik disiplinlerde çalışan hekimlerin uygunsuz tedavi girişimleridir. Bazı hekimlerce önerilen anestezik ve ağrı giderici pomadlar, hastanın ağrı duyacağına ilişkin beklentilerini daha da artırmaktadır.

• Vajinismus la ilgili bu tür fiziksel girişimlerin ve öğüt verici olmaktan öteye gitmeyen psikolojik yaklaşımların hiçbir yararı olmamakta, tersine çaresizlik duygularını artırmaktadır.

• Disparenü: Ağrılı cinsel birleşme anlamına gelir. Ağrı vagen girişinde hissediliyorsa etyolojide daha çok uyarılma eksikliği, vaginal infeksiyon ve bartolin kisti gibi nedenler araştırılmalıdır. Ağrı derin penetrasyonla artıyorsa etyolojide vajinal veya pelvik infeksiyonlar, over patolojileri ve endometriozis gibi organik nedenler aranmalıdır.

• Vajinismus ta ağrı cinsel birleşmenin süresi uzadıkça azalıyor veya kayboluyorsa uyarılma eksikliği düşünülmelidir. Çünkü süre uzadıkça uyarılmanın artmasına bağlı vaginal lubrikasyon (ıslaklık) artar, vagen kasları gevşer ve ağrı kaybolur. Süre uzadıkça ağrının şiddeti azalmıyor, tersine artıyorsa organik vajinismus nedenlerin bulunma olasılığı artar.

Soru Sormak İstiyorum

Psikologlara soracağınız tüm sorular cevap garantili ve ücretsizdir.

//]]>